Król

Król

Król szachowy jest paradoksalnie najważniejszą, ale i najsłabsza figurą szachową. Nie jest to bynajmniej typ króla feudalnego, który wiedzie swoją armię do boju i jest trenowany, jak każdy z jego rycerzy, by walczyć o zwycięstwo. Bardziej przypomina on wodzów staro indyjskich – samodzielnie bezbronnych – ale za to czczonych z honorem i bronionych z wielkim poświęceniem. Taki jest właśnie król występujący w szachach, czyli nie posiadający zbyt dużych możliwości ataku jak i obrony (w swoim posunięciu może przemieścić się tylko o jedno pole), ale jego strata (szach i mat) wiąże się z porażką w partii. To jest chyba przyczyna popularności i ogólnego szacunku do gry jaka są szachy. Często podczas rozgrywki zdarzy się, że jedna ze stron zdobędzie znaczna przewagę. Nie oznacza to jednak tego, że partia jest już dla niej wygrana. Dosłownie jeden nieprzemyślany ruch może sprawić, że nasz król znajdzie się w potrzasku, który nazywa się szach i mat. Co do wyglądu bierki, oczywiście zależnie od czasu i miejsca przybierała ona inne kształty, ale generalnie zawsze utożsamiana była z postacią władcy. Najczęściej bierka reprezentująca króla, była wyższa od innych i w zasadzie w czasach dzisiejszych wygląda to identycznie.

Ruch króla

Król jak już wspomniałem we wstępie, jest najważniejszą bierką na szachownicy. Od innych figur odróżnia go to, że nigdy nie może zostać zbity, a w sytuacji gdy znajduje się na lini ataku wrogiej bierki, przeciwnik ostrzega go słowem szach. W takiej sytuacji król musi zejść z zagrożonego pola bądź inna figura musi go zasłonić. Jeżeli jest to jednak niemożliwe, a król nie może uciec, a żadna inna figura nie może go obronić, następuje „szach i mat” – czyli koniec gry i zwycięstwo jednej ze stron. Nasz szachowy władca sam nie stanowi jakiegoś wielkiego potencjału jeżeli chodzi o atak czy obronę. Jego możliwości ruchu to tylko jedno pole w dowolnym kierunku (wyjątkiem jest tutaj roszada, którą objaśniłem na innej pod stronie). Król może normalnie zbijać bierki, które znajdują się w obrębie jego pola ataku. W początkowych fazach rozgrywki, królowie zazwyczaj stoją schowani za pionkami, poniekąd z boku od całej rozgrywki. Sytuacja ulega zmianie na koniec, wtedy to nawet tak słaba figura jaką jest król, bierze czynny udział w rozgrywce i nie raz jest potrzebna do wykonania końcowego posunięcia dającego zwycięstwo.

Ruch Króla

Dozwolone ruchy króla – jak widzimy może ona przesunąć się tylko o jedno pole w dowolnym kierunku

Bicie króla

Król może może dokonać bicia bierki znajdującej się na sąsiednim polu

Szachowany król

W tej sytuacji król jet szachowany przez czarną wieże, musi więc bezwzględnie usunąć się z zagrożonego pola