Pionek

Pionek

W historii szachów pionek, w pewnym sensie był odpowiednikiem żołnierza piechoty. Najstarsze znalezione formy, mają kształt postaci klęczącej na kolanie, uzbrojonej w miecz i tarczę. W średniowieczu mnisi próbowali nadać pionkom kształty przedstawicieli różnych zawodów (przykładowo rolnika czy lekarza), jednak tego typu zabiegi nie przyjęły się pozytywnie i pionki dalej kojarzone były z piechotą. Pionki są najliczniejszym przedstawicielem ze wszystkich bierek szachowych, ale jednocześnie najsłabszym. Mają mocno ograniczone pole ruchu jak i możliwość zbijania figur przeciwnika. Nie oznacza to jednak, że są bez wartościowe, wręcz przeciwnie, a to za sprawą promocji. Polega ona na tym, że gdy pionek dojdzie do ostatniej linii na szachownicy (linii gdzie na początku partii ustawione były figury przeciwnika) może zmienić się w dowolna figurę – oprócz króla oczywiście. To jest niewątpliwy atut pionków, często decydujący o zwycięstwie w końcowych fazach rozgrywki partii.

Ruchy pionków

Od czasów gdy zostały wprowadzone tak zwane „szachy nowoczesne” pionki w pierwszym swoim ruchu mogą przesunąć się jednocześnie o jedno lub dwa pola. Przedstawia to poniższa grafika:

Ruch pionka

Ruch pionka

Jak widzimy w pierwszym posunięciu pionek może przesunąć się zarówno o jedno, jak i dwa pola

W przeciwieństwie do innych bierek szachowych, pionki nie mogą się cofać się do tyłu (jedyny dozwolony ich ruch to do przodu). Podczas ataku pionki zmieniają swój kierunek i mogą zbić bierkę stojącą po przekątnej.    

Bicie pionka

Bicie pionkaPionek może zbijać inne bierki tylko po przekątnej na odległość maksymalnie jednego pola

Bicie w przelocie

Jest do dość specyficzny ruch pionka, który czasem przytrafia się podczas gry. Wyobraźmy sobie sytuację, że pionek jednej ze stron stoi na pozycji początkowej, a pion rywala znajduje się w czwartym rzędzie sąsiedniej kolumny. Jeżeli teraz biały pionek wykona przesunięcie bezpośrednio o dwa pola do przodu, to czarny ma prawo go zbić. Pionek przemieszcza się jakby „za plecami” bitego białego pionka, wchodząc tym samym na jego kolumnę. Należy pamiętać, że bicie w przelocie może być wykonywane tylko jako natychmiastowa odpowiedź na posunięcie pionka rywala o dwa pola, nie można go wykonać później, nawet jeżeli dwa pionki dalej ze sobą sąsiadują.

Pionek - bicie w przelocie

Pionek - bicie w przelocie

Biały pionek wykonuje bicie w przelocie po tym jak jego czarny odpowiednik wykonał posunięcie o dwa ruchy do przodu

Promocja pionka            

Jak już wspomniałem wcześniej, pionki są jedynymi bierkami mogącymi zmienić się w dowolnie wybraną figurę (z wyjątkiem króla). Następuje to zazwyczaj w końcowych fazach rozgrywki, kiedy większość figur jest już zbitych i mamy po prostu miejsce na szachownicy. Najczęściej pionek wymieniany jest na hetmana, z oczywistych względów – jest to najsilniejsza bierka. Podczas gry na szachownicy, gdy mamy dostępny tylko jeden komplet figur, a hetman wciąż pozostaje na polu, po promocji pionka zazwyczaj jego funkcje pełni odwrócona wieża lub pionek przewiązany tasiemką. Oczywiście podczas rozgrywek z komputerem nie musimy nic robić, ponieważ promowany pionek automatycznie zmienia grafikę na tą, jaką ma hetman.

Promocja pionka

Pionek wchodzi na promowane pole, teraz można go zamienić na dowolną figurę (oprócz króla)