Podstawowe zasady rozgrywki szachowej

Szachy - podstawowe zasady rozgrywki

Zasady rozgrywki szachowej zmieniały się wraz z upływem czasu. Szachy nowoczesne, czyli takie z którymi mamy do czynienia obecnie, pojawiły się w XV wieku. Wtedy też nastąpiła istotna zmiana zasad gry jak i możliwości ruchu poszczególnych figur. W tym wpisie nie będziemy się skupiać zbyt szczegółowo na historii szachów, zajmiemy się natomiast opisem podstawowych zasad panujących na szachownicy.

Celem każdej partii szachowej jest złapanie króla przeciwnika w ruchu zwany matem. Pierwszy ruch w każdej grze należy do białych. By ustalić kto jakim kolorem będzie grać, jeden z graczy chowa w dłoni biały pionek, a w drugiej czarny, po czym drugi wskazuje dłoń. Kolor wylosowanego pionka określi, kto jakimi bierkami będzie grać pierwszą partię. Oczywiści w wersji szachowej na komputer, nie ma potrzeby losowania, tam program automatycznie wybierze kolor figur.

Ruchy bierek następują naprzemiennie, najpierw białe, a następnie czarne. Żaden z graczy nie może wykonać więcej niż jeden ruch w kolejce, zabroniona jest również rezygnacja z wykonania posunięcia. Dotknięcie figury oznacza, że musi ona wykonać ruch (zasada „dotknięta ruszona”), cofanie ruchów też jest zabronione. Z wyjątkiem sytuacji matowej, bicie figur przeciwnika polega na postawieniu bierki atakującej na polu dotychczas zajmowana przez bierkę atakowaną. Zbita figura jednocześnie zostaje zdjęta z szachownicy. Tutaj należy wspomnieć, że zbijanie figur przeciwnika nie jest obowiązkowe, często podczas rozgrywki będziemy woleli zaczekać z atakiem, obserwując dalszy rozwój rozgrywki.

Warto również znać wartość poszczególnych figur. Prostą metodą jest posłużenie się pionkiem jako wyznacznikiem. Oczywiście nie jest to jakiś wzór matematyczny i podane informacje trzeba przyjmować dość luźno, ale jeżeli założymy, że pionek ma wartość jeden, wówczas wartość figur będzie się przedstawiać następująco:

Wartość skoczka i gońca w pewnym sensie zmienia się wraz z sytuacją na szachownicy. Szczegółowo jest to opisane na stronach dotyczących poszczególnych bierek.