Szach i mat!

Jak łatwo się domyśleć, celem każdej partii szachowej jest zwycięstwo i można to osiągnąć po przez zamatowanie nieprzyjacielskiego króla. Z poprzednich wpisów dowiedzieliśmy się, że król jest jedyną bierką, której nie można zbić. Jeżeli jest atakowana przez figurę nieprzyjaciela, musi natychmiast się odsunąć lub zasłonić swoją bierką. W przypadku braku takiej możliwości, następuje szach i mat, czyli koniec rozgrywki i zwycięstwo jednej ze stron. Poniżej widzimy ilustrację przedstawiającą jedną z takich możliwości.

Szach i mat

Biały król wraz z hetmanem dają mata czarnym

Oczywiście to tylko jedna z wielu możliwych opcji dania mata nieprzyjacielskiemu królowi. Szachy są grą tak złożona i skomplikowaną, że praktycznie każda partia wygląda inaczej. Sytuacja pokazana na ilustracji powyżej jest, może nie to, że jest często powtarzającą się, ale od czasu do czasu występuje. Warto w tym miejscu dodać, że król nie może podejść bezpośrednio pod drugiego króla, zawsze musi zachować minimum jedno pole dystansu.        

Upraszczając bardzo schemat, schwytanie obcego króla wymaga spełnienia kilku warunków:

  • Król musi być szachowany,
  • Król nie może mieć możliwości odejścia na inne pole,
  • Nie ma możliwości zasłonięcia się inną figurą,
  • Zbicie bierki szachującej króla, jest niemożliwe.

Jeżeli osiągniemy taka sytuację następuje mat, a partia zostaje wygrana. Poniżej przedstawione zostały przykłady schwytania obcego króla.

Szach i mat za pomoca hetmana i wieży

Szach i mat za pomocą hetmana i wieży

Szach i mat przy uzyciu dwóch wież

Sytuacja analogiczna do tej powyżej, ale teraz matują dwie wieże

Mat dany zblokowanemu królowi

Mat dany zblokowanemu przez własne pionki czarnemu królowi

Szach i mat przy użyciu hetmana

Szach i mat przy użyciu hetmana

Czarne bronią się przed matem

Czarne bronią się przed matem zasłaniając króla gońcem

Król ucieka przed matem

Król ucieka przed matem, warto zrobić sobie taką „furtkę”, przesuwając jeden z pionków do przodu