Szachownica

Szachownica komputerowa

przykład szachownicy „komputerowej”

W grze jaką są szachy, niejako polem bitwy jest szachownica. To na niej ustawione są wszystkie bierki biorące udział w rozgrywce. Składa się ona z sześćdziesięciu czterech pól, po osiem w każdym z ośmiu rzędów. Jako ciekawostkę można dodać, że pola do gier, były już znane kilka wieków przed naszą erą. Prawdopodobnie służyły do przeprowadzania gier losowych, przy których posługiwano się zazwyczaj kośćmi.

Często spotykana tablica do gier w warcaby (niektórzy nazywają tę grę, młodszą siostrę szachów), weszła do powszechnego użytku w XI wieku, a jej wzór został zapożyczony z materiału używanego przez normańskich poborców podatkowych. Rzecz jasna tablice warcabowe były większe i cięższe od tych stosowanych obecnie i w niektórych sytuacjach mogły nawet pełnić funkcję oręża. Doskonale to potwierdza historia księcia Henryka. Pewnego razu grając w szachy z Ludwikiem, następcom tronu Francji, został obrzucony bierkami po tym jak wygrał partię. Henryk nie pozostał dłużny i cisnął szachownicą w Ludwika z taką siłą, że omal go nie zabił. Przyszłego króla Francji uratował brat Henryka, Robert, wyprowadzając go naprędce z pokoju. Jak widać gra w szachy potrafi być czasem niebezpieczna…

Szachownica do gry

Szachy Stauntona – przykład szachownicy stosowanej do gry „na żywo”

Sam wzór szachownicy nie jest jakoś przesadnie skomplikowany i w zasadzie do dziś pozostał taki sam jaki jeszcze był klika set lat temu. Kwadraty dzielą się na pola białe i czarne, a podstawową i najważniejsza regułą przy ustawieniu szachownicy jest to, aby narożne pole po prawej ręce grającego było białe. Oczywiście jeżeli gramy przez Internet lub z programem komputerowym, nie musimy na to zwracać uwagi 🙂

Zapis partii

Każda partia szachowa może zostać zapisana w celu późniejszego jej odtworzenia. Do zapisu ruchów używany specjalnych symbolów oraz nazw figur i są to:

Dodatkowe symbole przedstawiające wykonane zdarzenia na szachownicy:

  • O-O – roszada krótka,
  • O-O-O – roszada długa,
  • + – szach,
  • ++ – szach podwójny,
  • X – mat,
  • : – bicie,
  • ! – dobry ruch,
  • !! – bardzo dobry ruch,
  • ? – słaby ruch,
  • ?? – bardzo słaby ruch.